Tuesday, September 21, 2010

PERBEZAAN HADIS QUDSI DAN HADIS NABAWI

1.1 SUDUT PENGERTIAN :
  1. Sebagaimana yang disepakati oleh ulama,Hadis Qudsi ialah percakapan Allah s.w.t yang diriwayatkan oleh Rasulullah s.a.w.
  2. Manakala Hadis Nabawi sudut istilah ulama hadis yang mana perkataannya keluar daripada Nabi tanpa dinisbahkan kepada Allah s.w.t.Erti kata lain:Hadis Nabawi mengikut ulama Hadis ialah segala yang disandarkan kepada Nabi baik berupa perkataan,perbuatan,sifat tubuh badan atau kelakuan,ketetapan dan perjalanan hidup Rasulullah s.a.w.
1.2 SUDUT ISNAD ATAU SANAD :
  1. Hadis Qudsi hanyalah dinisbahkan kepada Rasulullah s.a.w. sebagai pencerita dan ia dinisbahkan kepada Allah s.w.t. sebagai yang berfirman. seterusnya pula sudut isnad atau sanad Hadis Nabawi itu secara langsungnya dinisbahkan kepada Nabi sebagai orang yang bersabda.
1.3  SUDUT MAKNA :

     1.  Hadis Qudsi merupakan sebahagian daripada wahyu Allah s.w.t..Manakala sudut makna Hadis     Nabawi sebahagian besar daripadanya merupakan wahyu dan sebahagian besar yang lain pula merupakan ijtihad daripada Baginda Rasulullah s.a.w.itu sendiri.Seterusnya jika terdapat mana-mana ijtihad Baginda itu yang tidak tepat atau tersalah akan diperbetulkan oleh wahyu.

1.4  SUDUT ISI :

        1. Hadis Qudsi juga ada perbezaan dengan Hadis Nabawi.Di mana majoriti Hadis Qudsi itu membicarakan hal-hal yang berkaitan: Zat Allah,sifat-sifat-Nya.kebesaran-Nya.luas rahmat beserta nikmat-Nya juga kekuasaan-Nya.Manakala sudut isi Hadis Nabawi pula membicarakan perkara-perkara yang bersangkutan: keperluan hidup manusia,kepentingan manusia dan negara,menerangkan hukum halal dan haram serta perkhabaran baik dan buruk yang akan diterima oleh manusia yang melakukan kebajikan dan maksiat.

No comments:

Post a Comment